*

PetriSutinen11 Politiikka

Vähäpäästöinen kaupunkiliikenne

    Mopoautojen suosio on kääntymässä laskuun. En yhtään ihmettele. On se traktorin ohella varmaan Suomen tieliikenten parjatuin häkkyrä. Kukas ei olisi kolmiota katsellut mieli lipputangonnokassa heiluen. Dieselin pörinä ylämäessä saa jopa pyöräilijänkin lämpenemään. Lapsetkin on jo oppineet kavahtamaan mopoautojen kiroilemista.

    Sähkökäyttöisenä mopoauto olisi kuitenkin vähäpäästöisin autotyyppi, millä kaupunkiliikenteessä kuunaan voisi yksinään liikkua. Laki kuitenkin käytännössä nykyisin lähinnä romuttaa moisen ajatuksen.

   1. Painoa kertyy toimivaan sähkömopoautoon enemmän kuin mitä mopoautolle olisi nykyisin sallittua.
   2. Jos auto ei kaupunkiliikenteessä kykene kulkemaan edes 60km/h, sillä ei ajeta iloisesti ruuhkassa, ei edes kaupungin sisällä. 
   3.  Tehopainosuhteen tulisi olla ruuhkassa liikkumiseen soveltuva. 
   Edelleen tuollainen laite olisi oletettavasti kevyempi, halvempi ja pienemmällä sähkövarauksella kulkeva kuin täysikokoinen sähköauto. Markkinoita maailmallakin riittäisi jatkossa?

    Toinenkin keskeinen tapa olisi vähäpäästöisyyttä kohden pyrittäessä: kimppakyytipörssi. Yhä edelleen on suurin osa autoista liikkeellä yhdellä kuljettajalla. Taksilain uudistamisen ohessa tämänkin laittomuuden ja rikollisuuden voisi jollakin tavalla laillistaa. Onhan oikeampi ns. rikos ja yleishyödyttömyys lienee lähinnä se tyhjällä autolla ajelu?

    Joukkoliikenne on ok. Ei se vain joka paikkaan taivu. Tyhjillä joukkoliikennevälineillä pyöritetty joukkoliikenne ei ole ollenkaan pienipäästöistä ja edullista, vaan se on suuripäästöistä ja kallista. Joukkoliikenne tarvitsee toimivia vaihtoehtoja kasvavassa kaupungissa, jossa on runsaasti lahtia ja metsäkaistaleita. 


 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän PetriSutinen11 kuva
Petri Sutinen

Kaupunkiliikenteeseen sopisi "kevytmoottoripyöräauto", rak. huippunopeus 80km/h. Ei 45km/h.

Euroopan unionissa "heavy quadricycle". Maksiminopeus tuo 80km/h, maksimipaino 450kg. Ei koske sähkökäyttöisen välineen akustoja.
Talvivarusteltuna markkinoita olisi, kunhan väline saisi vero-ja maksuhelpotusta? Hinta on aivan toinen kuin varsinaisella sähköautolla. Renault Twizy on ollut uutena Ranskassa alle 8000e.

Käyttäjän JPiri kuva
Juhani Piri

Virtausakkuteknologian kehittyessä vielä himpun, tullaan näkemään jos mitä härveliä ko akuilla varustettuna.

Kehaiseehan eräs autoja virtausakulla valmistava yritys että juuri on 1000km rajapyykki rykäisty henkilöautolla.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/haamuraja-huikea...

Virtausakuista löytyy enemmän julkaisuja engalnninkielisenä tekstinä (esim flow battery).

Ko akut voisivat toimia tulevaisuudessa tuuli- ja aurinkoenergian tasaajina ilman pumppuvoimaloita vaikkakin itse enemmän himoitsen sulasuolareaktoreiden perään koska ovat nopeasti säädettäviä ja walk-away turvallisia puhumattakaan monista muista hyvistä ominaisuuksista.

Käyttäjän PetriSutinen11 kuva
Petri Sutinen

"Uudelleenladattava polttokenno nesteessä" on ehkä tekniikkaa avaavampi sana kuin virtausakku.
Toistaiseksi ei flow kykene esittämään suoranaisesti hyvän li-ion akun voittoa. Mahdollisuuksia kyllä on.
Alumiinipolttokenno uudelleenladattavana olisi varsinainen akkutekniikan viisasten kivi.

Mutta nämä tulee jos/kun tulee. Toistaiseksi kannattaa säästää energiaa. Tieliikennelain vaatimusten jotkin osat, kimppakyytien mainonnan rajoittaminen ja taajamateiden katkaisut usein lisäävät, eivät suinkaan vähennä energiankulutusta.

Sähköautoilun tulevaisuus Suomessa on nimenomaan taajamissa. Sähkövälineen kyky varastoida jarrutusenergiaa tekee siitä hyvin energiatehokkaan haitariliikenteessä. Pakokaasut ovat haitta nimenomaan kaupunkiliikenteessä. Moottoritiellä kuluu sähköautolla lähes sama loppuenergia samankokoisen ja samanvauhtisen auton liikutukseen kuin polttomoottorivälineelläkin. Toki voiman tuotto alkulähteestä on sähköautossa ns. ulkoistettu voimalaitoksiin. Mielestäni sellainen etu on jo huomattavasti pienempi. Varsinkin hiilivoimaloiden maissa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flow_battery

Toimituksen poiminnat